کد مطلب:211383 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

امام صادق و مجلس حیره
منصور كه به خلافت رسید شنید مردم اطراف امام جعفرصادق علیه السلام را گرفته اند و چهار هزار طلبه فاضل كه برجسته ترین طبقه مردم بودند - می توانستند با یك نهضتی خط سیر مردم را در سیاست عوض كنند - منصور كه مردی بسیار جبون و بیمناك و سفاك بود امام صادق علیه السلام را از مدینه به عراق خواست.

ابوحنیفه می گوید: وقتی منصور جعفر بن محمد را به عراق طلبید مرا احضار كرد گفت مردم اطراف جعفر بن محمد را گرفته اند و بیمناكم از یك فتنه بزرگی كه آشكار گردد او را آوردم تو چهل مسئله مشكل تهیه كن من او را در مجلس رسمی می خواهم با



[ صفحه 214]



حضور عده ای از رجال و علماء تو آن مسائل را بپرس تا چون نتواند پاسخ دهد او را سرزنش كنیم.

این مجلس در حیره بود كه تا امام صادق علیه السلام وارد شد منصور او را بالای دست راست خود نشانید و از هیبت او چنان مرعوب شد و پس از لحظه ای ابوحنیفه را معرفی كرد گفت یا اباعبدالله این ابوحنیفه فقیه معروف حیره است.

امام صادق علیه السلام فرمود او را می شناسم - منصور رو به او كرد گفت ای ابوحنیفه مسائلی داری از اباعبدالله بپرس؟ گفت آری شروع كرد به طرح مسئله فقهی.

ابوحنیفه پرسید امام صادق علیه السلام پاسخ داد گفت عراق این طور فتوی می دهند - حجاز این نحو فتوی می دهند اما فتوای من این است - در خلال بیان مسائل از تمام جهات و جوانب و آراء و مقالات و فتاوی مختلف اظهار نمود تا چهل مسئله تمام شد - پس از آن امام صادق علیه السلام راجع به بطلان رأی به قیاس با ابوحنیفه صحبت كرد او همچنان مانده و نتوانست اقامه دلیلی بر عقیده و رأی خود كند.